Aktualności

Piknik - Dni Ułana 23 kwietnia 2017

Nadeszła niedziela 23 kwietnia 2017 r. Od samego rana, komplet członków naszej grupy stawił się na poznańskiej Cytadeli oczekując na głównego i honorowego gościa. Nareszcie pojawił się około godziny 9:00. Do Poznania zawitała ponownie, znana już Państwu 40 mm armata przeciwlotnicza wz.36, własności Pana Sławomira Handke. Tym razem była to jednak podróż inna niż wszystkie dotychczasowe...

więcej
Capstrzyk wieczorny - Dni Ułana 22 kwietnia 2017

W sobotę 22 kwietnia miało miejsce cykliczne wydarzenie, do którego szykowaliśmy się od jakiegoś czasu. Jak co roku o godzinie 19:40 z Placu Adama Mickiewicza w Poznaniu ruszyła defilada. Oddziały reprezentujące poszczególne historyczne barwy i bronie, przeszły ulicą Święty Marcin, Alejami Marcinkowskiego, aż do pomnika 15. pułku ułanów poznańskich na ulicy Paderewskiego.Tam odbył się uroczysty capstrzyk wraz z apelem poległych ułanów.

więcej
Zawody konne Militarii - Dni Ulana 2017

W ubiegły weekend w Poznaniu odbyły się po raz 32 Dni Ułana - Święto 15 Pułku Ułanów Poznańskich, w ramach których rozegrano 27 Ogólnopolskie Zawody Militari. Naturalnie, wszędzie tam nie mogło zabraknąć również nas!

więcej
Kolejny nasz numer Wielkiego Leksykonu Uzbrojenia!

Zapraszamy do kiosków. Dziś ukazał się zeszyt nr 111 serii Wielki Leksykon Uzbrojenia naszego kolegi Pawła Janickiego. Tematem numeru jest "Umundurowanie polowe wojsk motorowych". Jest to pierwsze opracowanie od lat, które aktualizuje stan wiedzy historycznej o mundurach żołnierzy broni pancernej oraz pozostałych broni motorowych, w tym także bliskiej nam artylerii przeciwlotniczej.

więcej
Szkolenie motorowe w Toruniu - 1 kwietnia 2017

Szeroka rozbudowa artylerii przeciwlotniczej W.P., zapoczątkowana w drugiej połowie lat 30-tych, nie polegała jedynie na wprowadzaniu nowych rodzajów uzbrojenia, jak 40 mm armaty Boforsa czy 75 mm starachowickiej zenitówki. Już w pierwotnych założeniach rozbudowy tej broni zawarto postulat o jej całkowitej motoryzacji. Wiązało się to z wprowadzaniem do jednostek setek ciągników, ciężarówek i motocykli. Sprzęt motorowy stanowił jednak tylko narzędzie, a osią procesu modernizacji był personel, który należało jak najszybciej przeszkolić na nowych typach pojazdów coraz liczniej dostarczanych przez Państwowe Zakłady Inżynierii. To złożone zadanie przypadło w dużej mierze batalionom pancernym, które w okresie pokoju były głównymi ośrodkami szkolenia wojskowych kierowców i mechaników.

więcej