do początku
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 










Kurtka skórzana wz.1936

Kurtka skórzana była najbardziej charakterystycznym przedmiotem umundurowania żołnierzy motorowych. Zapisała się ona tak mocno w tradycji wojsk pancernych, że do dziś w Wojsku Polskim funkcjonuje tzw. „czarny naramiennik”, o którym poczytać można w dziale „Przeszłość i teraźniejszość”. Jaki był jednak powód używania przez oddziały motorowe czarnych, skórzanych kurtek? Kurtki takie stanowiły obronę przed wiatrem i deszczem w toku służby zarówno pod pancerzem czołgu, na motocyklu jak i w innych pojazdach.

więcej
 
Gwizdek sygnałowy wz.1931

Gwizdek sygnałowy wz.31 został wprowadzony do użycia w latach 1931-32. Konstrukcję regulowały Warunki Techniczne M 49./31 wydane przez Departament Intendentury MSWojsk z dnia 5 listopada 1931 r. Gwizdek ze sznurkiem przysługiwał w artylerii konnej, do munduru polowego oficerom i starszym podoficerom (wachmistrzom, starszym wachmistrzom i chorążym).   Noszono go na plecionym sznurku, zawieszonym na guziku pod lewym naramiennikiem i włożony do lewej górnej kieszeni kurtki.

więcej
 
Busola kierunkowa K.M. wz.32

Busola kierunkowa K.M. wz.32 nazywana była także „Busolą Kulwiecia”. Została skonstruowana w Fabryce Instrumentów Geodezyjnych i Rysunkowych G. Gerlach w Warszawie (ul. Ossolińskich 4). Jej pomysłodawcą był płk Mikołaj Kulwieć (ur. 1890 – zm. ???). W 1921 roku, jeszcze jako kapitan był członkiem Polskiem Misji we Francji. Potem był pierwszym Dyrektorem Nauk Szkoły Podchorążych Artylerii w Toruniu w roku 1923, wykładowcą mechaniki, wytrzymałości materiałów i teorii strzelania w roku 1924 i dowódcą Dyonu szkolnego do roku 1927, a w latach 1928-30 pracownikiem Instytutu Badań Materiałów Uzbrojenia oraz był członkiem komisji opiniujących i odbierających prototypy różnego typu sprzętu. Od 1934 roku był szefem Departamentu Uzbrojenia M.S. Wojsk.

więcej
 
Busola kieszonkowa zwykła

Busola kieszonkowa zwykła powstała na podstawie dokumentacji francuskiej busoli wz 1911. Główna różnica  w budowie polskiej busoli w stosunku do francuskiego pierwowzoru, polegała na innym opisie tarczy busoli - strony świata były opisane polskimi skrótami,  umieszczeniu  na niej  znaku firmowego  lub nazwy producenta, oraz liter WP.

więcej