Wyposażenie » Wyposażenie żołnierskie

Okulary szoferskie
Okulary szoferskie

Okulary szoferskie, były powszechnym elementem wyposażenia polowego żołnierzy wojsk motorowych. Popularnie nazywano je goglami lub „Zetesami” od nawy producenta czyli Wytwórni Okularów Ochronnych „Zetes” Warszawa. Okulary szoferskie przysługiwały żołnierzom poruszającym się na pojazdach motorowych. Miały za zadanie chronić oczy przed pyłem, który był zmorą żołnierzy jadących w kolumnach samochodowych po w większości gruntowych drogach. Okulary przenoszono w metalowym pudełku z tłoczoną nazwą ZETES. Należy wspomnieć, iż oficerowie i podoficerowie zawodowi okulary zakupywali we własnym zakresie, więc te mogły się różnić wyglądem od okularów skarbowych.

 

Jak wspomniano wyżej okulary szoferskie były częścią wyposażenia polowego, jednak i ta zasada nie była zawsze przestrzegana. Poszczególne oddziały wojsk motorowych, a szczególnie batalionów pancernych, stale szukając okazji do zaznaczenia swojego nowoczesnego i odrębnego charakteru, potrafiły uczestniczyć w uroczystościach wojskowych w pełnym umundurowaniu polowym. Zgodnie z rozkazem wydanym dnia 7 listopada 1938 r. przez dowódcę 10 Brygady Kawalerii przy wystąpieniach służbowych należało nosić okulary szoferskie na szyi na kołnierzu płaszcza. Z kolei w dniu 19 marca 1939 r. w defiladzie, zgodnie z rozkazem dowódcy Brygady, miała ona wystąpić w płaszczach skórzanych, hełmach i okularach na kołnierzach.

 

Polskie okulary szoferskie wzorowane były na lotniczych okularach francuskich używanych przez polskie lotnictwo jeszcze w latach 20-tych. Kształt okularów był dość modnym wówczas w Europie w goglach lotniczych i samochodowych. Szerokie poduszki z białej gumy w wersji lotniczej zostały zastąpione wąskimi poduszkami z gumy brązowej lub czarnej. Ramki okularów wykonane z aluminium, posiadały dookoła otwory wywietrzników. Regulowana taśma do mocowania okularów dookoła głowy wykonana była z gumy. Szkła okularów przezroczyste niebarwione, nietłukące i niepalne. Między okularami zamontowana blaszka z napisem grawerowanym „Zetes”, od nazwy producenta.

 

Okulary szoferskie, zgodnie z regulaminem, noszono na szyi tak że taśma okularów znajdować się miała na kołnierzu. Oficerowie oddziałów motorowych, którzy przechodzili do walki pieszej pozostawiać mieli okulary na sprzęcie motorowym. Zakazane było noszenie okularów na berecie czy hełmie, ze względu na możliwe uszkodzenia. Warto jednak wspomnieć iż ta zasada była przez żołnierzy często łamana. Zakaz noszenia okularów na hełmie nie dotyczył hełmów czołgowych, czapek szoferskich oraz skórzanych haub, które posiadały nawet specjalne zaczepy na taśmę okularów.