Wyposażenie » Pojazdy artylerii p-lot

Samochód ciężarowy PF 621L "TUR"
Samochód ciężarowy PF 621L

W okresie międzywojennym, szczególnie w latach 20-tych, jednym z podstawowych problemów był niski poziom motoryzacji kraju. Słusznie zakładano, iż wysoki poziom motoryzacji ludności cywilnej przełoży się nie tylko na rozwój gospodarczy, ale także na zwiększenie poziomu motoryzacji armii. Problem ten starano się rozwiązywać na różne sposoby. Jednym z nich było zachęcanie zagranicznych firm samochodowych do inwestowania w Polsce, oraz starano się inwestować w produkcję krajową. Ponieważ polski przemysł nie miał wielkiego doświadczenia w produkcji dużych pojazdów ciężarowych, najrozsądniej było zacząć od zakupu licencyjnych projektów.

 

W związku z tą strategią, ogłoszono konkurs na ofertę sprzedaży licencji samochodu ciężarowego. Co było niezwykłe wygrała firma FIAT, która wówczas była jeszcze w Polsce zupełnie nieznana. 21 września 1932 roku podpisano umowę licencyjną pomiędzy Państwowymi Zakładami Inżynierii, a włoską firmą Fabbrica Italiana Automobili Torino (F.I.A.T.). Przedmiotem tej umowy było uruchomienie w Polsce ciężarówek o ładowności 2,5 tony oraz samochodów osobowych.W celu rozpoczęcia produkcji różnych modeli Fiata w latach 1933 - 34 na terenie PZInż, przy ul. Terespolskiej 34/36 wybudowano nowoczesną Fabrykę Samochodów Osobowych i Półciężarowych (FSOiP), o powierzchni 21 tys. m2.

 

Montaż początkowo samochodów licencyjnych miano prowadzić w warsztatach powołanego w tym celu przedstawiciela Fiata, czyli Spółki Akcyjnej „Polski FIAT”, pod nadzorem Państwowych Zakładów Inżynierii w Warszawie. Choć zakup powodowany był głównie potrzebami armii - PZInz związane były ścisłe z Ministerstwem Spraw Wojskowych - to miano na uwadze także potrzeby cywilne.

 

Nim jednak przystąpiono do produkcji, okazało się, że Fiat 621 jest zbyt słaby na polskie warunki drogowe. W związku z tym rozpoczęto prace nad zwiększeniem wytrzymałości pojazdu. Zespół PZInż wzmocnił więc podwozie, w tym ramę, oś przednią, tylni most. Wymieniono zawieszenie resorów i amortyzatorów praz półosi napędowych. Zwiększono także rozstaw osi i wzmocniono osadzenie drzwi w kabinie. Aby zwiększyć zasięg pojazdy zwiększono pojemność zbiornika. Pewnych zmian dokonano także w konstrukcji silnika, w którego bloku zastosowano materiały wyższej jakości oraz zastąpiono gaźnik Weber, francuskim gaźnikiem Solex.

 

Produkcję Fiata 621 rozpoczęto w pierwszej połowie 1935 roku, jeszcze z włoskich podzespołów. Jednak już w II połowie tego roku rozpoczęto produkcję pojazdów z polskich, krajowo produkowanych podzespołów. Co ciekawe polskiemu producentowi udało się w bardzo krótkim okresie doprowadzić do sytuacji, w której jedynie 13,7% części pochodziła od zagranicznych kooperantów. W przededniu wybuchu wojny było to już 10%, kiedy to importowano jedynie gaźniki i łożyska toczne. Łącznie od 1935 roku do września 1939 r. wyprodukowano około 13.000 podwozi  zarówno w wersji 621 L i 621 R. Z tej liczby 9.400 sztuk  karosowano jako ciężarowe PF 621 L, a około 2.800 jako 621 R i autobusy. Pozostałe, czyli około 800 pojazdów karosowano jako samochody specjalne, w tym po przeróbce na ciągnik gąsienicowy C4P.

 

Ciężarówka PF 621 L stała się bardzo szybko podstawową ciężarówką Wojska Polskiego. Znaleźć ją można w wykazach sprzętu większości jednostek - zarówno lotniczych jako sprzęt rzutu kołowego, jak i pancernych jako sprzęt pomocniczy, szczególnie transportowy i jako warsztat. Występowały także jako sanitarki, w wersji z radiostacją, itp.

 

Ciężarówka Polski Fiat 621 L stanowiła też wyposażenie Szwadronu Łaczności nr 7 w Poznaniu. Conajmniej dwie  takie ciężarówki znajdowały się na stanie plutonu gospodarczego Szwadronu. We wrześniu 1939 r. jeden PF 621 L kierowany był przez sierżanta ze Szkoły Podchorążych w Zegrzu. Ciężarówka zajmowała się m.in. przewozem juzistek ze sprzętem. W wyniku nalotu bombowego w Puszczy Kampinoskiej jedna ciężarówka została zniszczona.

 

Dane techniczne:

  • Maks długość/szerokość/wysokość: 4720 / 17601 2000 / 2000 - 2110 mm

  • Długość ramy: 4517 mm

  • Rozstaw kół / rozstaw osi: przednich: 1490 tylnych: 1540 / 3050 mm

  • Masa własna: podwozia:  ok. 1200 kg, pojazdu - ok. 1850 kg

  • Prędkość maksymalna: 60 km/h

  • Zużycie paliwa: ok. 15 l/100 km