Wyposażenie » Pojazdy artylerii p-lot

Samochód zwiadowczy Polski Fiat 508/518

Dynamicznie rozwijająca się od przełomu 1936/37 roku polska artyleria przeciwlotnicza, wymagała szeregu nowych rozwiązań jeśli chodzi o pojazdy mechaniczne, dostosowane do wykonywania wyspecjalizowanych zadań. Podstawowym wyposażeniem tworzonych baterii stały się produkowane na licencji szwedzkie armaty Bofors wz. 36  kalibru 40 mm oraz cięższe, polskie armaty wz. 36 i wz. 37 kalibru 75 mm zaprojektowane i wytwarzane w Zakładach Starachowickich.

więcej
Motocykl Sokół 1000 M111

Motocykl Sokół 1000 M111 to legendarny przedwojenny motocykl, który dziś ma wielką wartość kolekcjonerską, a wokół niego narosło wiele nieprawdziwych mitów. Był to także największy motocykl polskiej produkcji.

więcej
Samochód ciężarowy PF 621L

W okresie międzywojennym, szczególnie w latach 20-tych, jednym z podstawowych problemów był niski poziom motoryzacji kraju. Słusznie zakładano, iż wysoki poziom motoryzacji ludności cywilnej przełoży się nie tylko na rozwój gospodarczy, ale także na zwiększenie poziomu motoryzacji armii. Problem ten starano się rozwiązywać na różne sposoby. Jednym z nich było zachęcanie zagranicznych firm samochodowych do inwestowania w Polsce, oraz starano się inwestować w produkcję krajową. Ponieważ polski przemysł nie miał wielkiego doświadczenia w produkcji dużych pojazdów ciężarowych, najrozsądniej było zacząć od zakupu licencyjnych projektów.

więcej
Samochód radio PF 618

Warunkiem utrzymania łączności w tworzonych w ramach WP jednostkach motorowych było również zmotoryzowanie sprzętu łączności. Obok Polskich Fiatów 508/518 przewożących radiostacje N2/S należało również dostosować auto o większych rozmiarach zdolne do przewozu radiostacji N1 wraz z obsługą przy jednoczesnym umożliwieniu jej pracy w czasie marszu. Wybór padł na model znany dziś jako Polski Fiat 618, którego pojawienie się na polskich drogach umożliwiło rozszerzenie zawartego w 1932 roku porozumienia z włoską wytwórnią FIAT.

więcej
Samochód telefoniczny PF 508/518 wraz z przyczepką telefoniczną wz.37

Pierwszy egzemplarz samochodu telefonicznego PF 508/518 powstał w 1936 roku z myślą o zapewnieniu łączności kablowej oddziałom zmotoryzowanym – artylerii przeciwlotniczej, artylerii motorowej oraz wyższym dowództwom WP, których łączność przed wybuchem wojny została już częściowo zmotoryzowana.

więcej